Сполучені Штати на порозі прийняття довгоочікуваного в політичних та експертних колах Закону про чорноморську безпеку (‘Black Sea Security Act of 2023’).
Про це повідомляє Центр глобалістики “Стратегія ХХІ”.
Сполучені Штати на порозі прийняття довгоочікуваного в політичних та експертних колах Закону про чорноморську безпеку (‘Black Sea Security Act of 2023’). Є очевидним, що розгляд Конгресом США цього документу демонструє радикальну зміну ставлення найпотужнішої держави світу до нашого регіону та його морської безпеки, а також здатний позитивно вплинути на зміцнення національної безпеки України.
Фактично, законопроект є доповненням до іншого проекту документу – National Defense Authorization Act (NDAA), який визначає витрати США на національну оборону у 2024 фіскальному році.
Проект Акту про чорноморську безпеку був поданий сенаторами Джин Шахін (демократка) та Міттом Ромні (республіканець), що також свідчить про двопартійну підтримку участі США у справі зміцнення безпеки Чорноморського регіону. Як свідчить повідомлення на сайті Конгресу США, законопроект NDAA вже пройшов через обидві палати.
Тепер справа за підписанням його Президентом США.
У законопроекті про чорноморську безпеку Конгрес США дійшов, з-поміж іншого, до наступних, дуже важливих для України висновків:
– в інтересах Сполучених Штатів підтримувати зусилля щодо запобігання поширенню подальшого збройного конфлікту в Європі шляхом визнання Чорноморського регіону ареною російської агресії;
– чорноморські держави мають вирішальне значення для протидії агресії з боку уряду Російської Федерації та сприяння колективній безпеці НАТО;
– неодноразові, незаконні, неспровоковані та насильницькі спроби Російської Федерації розширити свою територію та контролювати доступ до Середземного моря через Чорне море становлять загрозу національній безпеці Сполучених Штатів і НАТО;
– в інтересах Сполучених Штатів підтримувати та зміцнювати економічні зв’язки між Сполученими Штатами та чорноморськими державами;
Законопроект про чорноморську безпеку містить низку завдань, які США ставлять перед собою, а також поглядів на проблематику забезпечення безпеки Чорноморського регіону, в числі яких:
– США будуть розглядати з НАТО та партнерами Альянсу питання про регулярну присутність в Чорному морі на ротаційній основі (мається на увазі, перш за все, військову присутність).
– Існують взаємовигідні можливості для збільшення інвестицій та економічної експансії, зокрема в галузі енергетичної та транспортної інфраструктури, між Сполученими Штатами та державами ширшого Чорноморського регіону.
– До напрямів державної політики США відноситься підтримка та зміцнення економічних зв’язків між Сполученими Штатами та чорноморськими партнерами шляхом посилення американської присутності та збільшення американських інвестицій у чорноморських державах.
– До напрямів державної політики США належить також забезпечення економічних альтернатив «примусовим економічним варіантам з боку КНР» (‘coercive economic options’), які дестабілізують та ще більше підривають економічну інтеграцію чорноморських держав.
– Сполучені Штати зобов’язані шукати шляхи вирішення проблем з продовольчою безпекою, які виникають через блокування українських морських портів, оскільки ця глобальна проблема матиме критичні наслідки для національної безпеки Сполучених Штатів, їх партнерів і союзників.
– Не пізніше ніж через 180 днів після дати набрання чинності Закону про чорноморську безпеку, Рада національної безпеки США разом із Державним департаментом, Міністерством оборони та іншими відповідними федеральними департаментами та відомствами зобов’язані підготувати міжвідомчу Стратегію чорноморської безпеки та розвитку із засекреченим додатком.
Стратегія чорноморської безпеки та розвитку буде направлена, зокрема, на:
– забезпечення ефективної та дієвої допомоги регіональним партнерам у сфері безпеки відповідно до цінностей та інтересів Сполучених Штатів, надання першочергової допомоги, яка зміцнить оборону та покращить взаємосумісність із силами НАТО;
– посилення підтримки Сполученими Штатами енергетичної безпеки регіону, інтеграції з Європою та зменшення залежності регіональних партнерів від Росії з одночасною підтримкою диверсифікації енергоресурсів;
– пом’якшення економічного тиску з боку Російської Федерації та КНР на чорноморські країни та виявлення нових можливостей для прямих іноземних інвестицій із Сполучених Штатів і партнерських країн, а також зміцнення ділових зв’язків США з регіональними партнерами відповідно до цінностей та інтересів Сполучених Штатів тощо;
США також будуть розглядати питання розміщення міждержавного військового штабу в Чорноморському регіоні, який буде відповідальним за планування, боєготовність, проведення навчань та координацію військової діяльності в ширшому Чорноморському регіоні;
Не пізніше ніж через 360 днів після дати набрання чинності Закону про чорноморську безпеку, Уряду США необхідно визначити необхідні програми, політики або бюджетні ресурси, необхідні для реалізації Стратегії чорноморської безпеки та розвитку на 2024, 2025 і 2026 фінансові роки.
Безумовно, є надзвичайно важливим, що у законопроекті приділена особлива увага агресії РФ, необхідності збільшення безпекової допомоги регіональним партнерам, економічним питанням, енергонезалежності, блокаді українських портів, а також чітко задеклароване бажання США інвестувати в безпеку Чорноморського регіону, що ще раз підкреслює факт обрання стратегічного курсу на зміцнення відносин між наддержавою та країнами регіону.
У свою чергу, саме від української влади буде залежати, який об’єм додаткової допомоги та іноземних інвестицій Україна зможе залучити на підставі Закону США про чорноморську безпеку.
Автор: Богдан Устименко, доктор філософії, асоційований експерт Центру глобалістики «Стратегія ХХІ».