28 серпня 2025 року відбулося спільне засідання робочих груп трьох партнерських громад з підготовки проектів Статутів Тягинської, Борозенської та Кочубеївської громад. Під час роботи експерти разом з активістами громад та представниками місцевої влади обговорили спільні для трьох громад питання, які необхідно розв’язати при розробці Статутів з урахуванням законодавчих нововведень.
Про це повідомляє Причорноморський центр політичних і соціальних досліджень (далі – (ПЦПСД) – ред.).
Експерт ГО ПЦПСД Олександр Мошнягул презентував результати аналітичного дослідження наявних статутів, атакож їхні позитивні та негативні сторони.
“Оновлення Статутів громад стало особливо актуально в наш час, тому що Верховна Рада в 2024 році затвердила суттєві зміни до законодавства про місцеве самоврядування, які передбачають суттєві інновації, які будуть регулюватись Статутом, а з 1 січня 2027 року Статут стане обов’язковим документом для кожної української громади”, – зазначають експерти.
За словами експертів, статути громад, які приймались в минулі роки, мають суттєві недоліки, які потрібно виправити в нових редакціях. Але, на жаль, поки що з 17 звільнених громад Херсонщини лише 6 включились в процес розробки нових статутів. Всі вони працюють за ініціативою донорів та громадських організацій. Статут громади та зміни до нього більше не потрібують реєстрації у відділі юстиції. Всі громади, які почали процес оновлення Статутів, розташовані в Бериславському районі Херсонської області.
“Оновлення Статутів громад стало особливо актуально в наш час, тому що Верховна Рада в 2024 році затвердила суттєві зміни до законодавства про місцеве самоврядування, які передбачають суттєві інновації, які будуть регулюватись Статутом, а з 1 січня 2027 року Статут стане обов’язковим документом для кожної української громади”, – зазначають експерти.
За словами експертів, статути громад, які приймались в минулі роки, мають суттєві недоліки, які потрібно виправити в нових редакціях. Але, на жаль, поки що з 17 звільнених громад Херсонщини лише 6 включились в процес розробки нових статутів. Всі вони працюють за ініціативою донорів та громадських організацій. Статут громади та зміни до нього більше не потрібують реєстрації у відділі юстиції. Всі громади, які почали процес оновлення Статутів, розташовані в Бериславському районі Херсонської області.
Серед головні недоліків чинних статутів зазначаються наступні:
– Невідповідність норм статуту змінам у законодавстві;
– Відсутнє правове поняття – «житель громади»;
– В статуті відсутні норми які регулюють наступні питання: участь громадян у розподілі та використанні коштів місцевого бюджету, участь молоді у місцевому самоврядуванні, інформування та звітування посадових осіб про свою діяльність, громадське оцінювання діяльності органів та посадових осіб місцевого самоврядування;
– Відсутність можливості використання інформаційно-комунікаційних технологій при впровадженні механізмів місцевої демократії, наприклад громадських слухань в онлайн режимі;
– Перевантажені розділи про повноваження ОМС – Статут не має дублювати діюче законодавство;
– Недостатньо деталізовані процедури механізмів демократії участі, норми ініціювання їх жителями нерідко завищені;
– Курйозні норми, невідомо як чином потрапили в документ, наприклад, заборона проводити громадські слухання за 2 місяці до виборів.
Згідно нового законодавства, за словами експертів, існують певні ключові вимоги до Статуту громади, а саме:
– Статут – це документ для громади, а не для влади, і передбачає в першу чергу деталізацію форм участі громадян у прийнятті рішень;
– Статті, які стосуються ОМС, мають описувати загальні повноваження, і головне, особливості здійснення місцевого самоврядування в громаді;
– Мають бути регламентовані засади відкритості та прозорості діяльності ОМС та вільний доступ жителів до публічних засідань ОМС;
– Мають бути враховані можливості участі в місцевому самоврядуванні для молоді;
– Історична довідка громади не є обов’язковою складовою статуту.
– Історичні довідки мають готувати професійні історики, а не посадовці або політики.
Експерт ПЦПСД Володимир Молчанов запропонував громадам оновлену структуру статут для обговорення, доопрацювання та наступного затвердження місцевою владою.
– Відсутність можливості використання інформаційно-комунікаційних технологій при впровадженні механізмів місцевої демократії, наприклад громадських слухань в онлайн режимі;
– Перевантажені розділи про повноваження ОМС – Статут не має дублювати діюче законодавство;
– Недостатньо деталізовані процедури механізмів демократії участі, норми ініціювання їх жителями нерідко завищені;
– Курйозні норми, невідомо як чином потрапили в документ, наприклад, заборона проводити громадські слухання за 2 місяці до виборів.
Згідно нового законодавства, за словами експертів, існують певні ключові вимоги до Статуту громади, а саме:
– Статут – це документ для громади, а не для влади, і передбачає в першу чергу деталізацію форм участі громадян у прийнятті рішень;
– Статті, які стосуються ОМС, мають описувати загальні повноваження, і головне, особливості здійснення місцевого самоврядування в громаді;
– Мають бути регламентовані засади відкритості та прозорості діяльності ОМС та вільний доступ жителів до публічних засідань ОМС;
– Мають бути враховані можливості участі в місцевому самоврядуванні для молоді;
– Історична довідка громади не є обов’язковою складовою статуту.
– Історичні довідки мають готувати професійні історики, а не посадовці або політики.
Експерт ПЦПСД Володимир Молчанов запропонував громадам оновлену структуру статут для обговорення, доопрацювання та наступного затвердження місцевою владою.
До структури Статуту громади пропонується включити наступні розділи:
– Загальні положення, в яких надані характеристика, межі, взаємовідносини, символіка, планування розвитку громади.
– Розділ щодо системи місцевого самоврядування описує засади, суб’єкт права, права та обов’язки, всі можливі форми участі громадян в житті громади та прийнятті владних рішень, а саме:
– Місцевий референдум
– Загальні збори (конференція) жителів
– Громадські слухання.
– Місцеві ініціативи
– Органи самоорганізації населення
– Індивідуальні звернення та колективні петиції
– Консультативно-дорадчі органи (громадські ради)
– Участь у роботі органів місцевого самоврядування та робота на виборних посадах місцевого самоврядування
– Участь у роботі інститутів громадянського суспільства
– Публічні консультації
– Громадське оцінювання органів та посадових осіб місцевого самоврядування:
– Громадський простір (хаб)
– Участь у плануванні та розподілі коштів місцевого бюджету
– Рада
– Сільський/селищний голова
– Виконавчі органи ради
– Сільський/селищний староста
– Розділ щодо матеріальної та фінансової основи місцевого самоврядування Територіальної громади.
– Розділ, в якому буде прописана відповідальність органів місцевого самоврядування та їхніх посадових осіб; форми контролю територіальною громадою за діяльністю органів місцевого самоврядування та їх посадових осіб.
– Розділ про основні засади інформування жителів та інших членів Територіальної громади про діяльність селищного голови, ради, її виконавчих органів, комунальних підприємств, установ, закладів.
– Загальні положення, в яких надані характеристика, межі, взаємовідносини, символіка, планування розвитку громади.
– Розділ щодо системи місцевого самоврядування описує засади, суб’єкт права, права та обов’язки, всі можливі форми участі громадян в житті громади та прийнятті владних рішень, а саме:
– Місцевий референдум
– Загальні збори (конференція) жителів
– Громадські слухання.
– Місцеві ініціативи
– Органи самоорганізації населення
– Індивідуальні звернення та колективні петиції
– Консультативно-дорадчі органи (громадські ради)
– Участь у роботі органів місцевого самоврядування та робота на виборних посадах місцевого самоврядування
– Участь у роботі інститутів громадянського суспільства
– Публічні консультації
– Громадське оцінювання органів та посадових осіб місцевого самоврядування:
– Громадський простір (хаб)
– Участь у плануванні та розподілі коштів місцевого бюджету
– Рада
– Сільський/селищний голова
– Виконавчі органи ради
– Сільський/селищний староста
– Розділ щодо матеріальної та фінансової основи місцевого самоврядування Територіальної громади.
– Розділ, в якому буде прописана відповідальність органів місцевого самоврядування та їхніх посадових осіб; форми контролю територіальною громадою за діяльністю органів місцевого самоврядування та їх посадових осіб.
– Розділ про основні засади інформування жителів та інших членів Територіальної громади про діяльність селищного голови, ради, її виконавчих органів, комунальних підприємств, установ, закладів.
Раніше повідомлялось, що у Херсоні встановлять додаткові 23 мобільних укриття вартістю у понад 11 мільйонів гривень.



